15 maart - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Emy Kalt - WaarBenJij.nu 15 maart - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Emy Kalt - WaarBenJij.nu

15 maart

Door: Emy

Blijf op de hoogte en volg Emy

15 Maart 2014 | Marokko, Merzouga

Nu staan we op camping Auberge Sahara in Hassilabied, zo’n 3 kilometer voor Merzouga. Onderweg hierheen kwamen we (alweer) aardige mensen tegen, er werd veel gewuifd en er stopte zelfs een (de enige) tegenligger gewoon om een praatje te maken. Opvallend was dat we nu veel meer vrouwen in bourka zagen, niet met kleurige biezen of een andere modieuze uiting maar nu helemaal in het zwart met alleen de ogen zichtbaar, en de mannen dragen hier veelal een tulband. Het contrast met de vaak in kleurige kleding gestoken jongeren die hier meest fietsend van en naar school gaan kan bijna niet groter. De route ging door een desolaat savanne-achtig aandoend landschap, we hadden het gevoel ieder moment een leeuw of tijger tegen te kunnen komen, het bleef bij een aantal kuddes dromedarissen;-) Zo’n 30 kilometer voor Erfoud begon het savanne-achtig landschap te veranderen en zagen we de eerste zandbanken verschijnen, na Erfoud doemden plotseling de hoge “dunes” van Merzouga op, een prachtig gezicht! En vanaf de camping waar we nu staan, lopen we zo de Sahara in en kijken we uit op de “dunes”, echt geweldig. Maar de keerzijde is dat de zandduinen steeds verder dreigen op te schuiven, om dat tegen te gaan en de oases met haar groente- en fruittuinen in stand te kunnen houden is er hier een ingenieus systeem ontwikkeld, een systeem van ondergrondse en bovengrondse kanalen (foggara’s en khettara’s) die de oases bevloeien, de watertoevloed wordt door schuiven, dammen en kleine stuwbekkens gereguleerd (zie foto) De camping is kleinschalig, ongeveer 20 plaatsen, en binnen in het prachtige van leem opgetrokken gebouw zijn nog eens 20 kamers gehuisvest, er is hier een zwembad, een restaurant, een mooi terras, het sanitair is eenvoudig maar goed en schoon, bovendien is er in het restaurant wifi, gelukkig want dit is de eerste plek waar we zelf met onze dongel en Inwi geen verbinding kunnen maken, we zitten nu natuurlijk ook wel erg geïsoleerd, ver van grotere steden verwijderd en op zo’n 50 kilometer afstand bevindt zich de omstreden grens met Algerije. De eigenaar is ontzettend vriendelijk, we hebben hier vanmiddag gegeten en raakten aan de praat over het vak van de “Hôtellerie de plein air”, grappig om te constateren dat er veel raakvlakken zijn, of je nu hier in de Sahara een camping runt of bij ons in de Alpes-de-haute-Provence, je maakt dezelfde leuke en minder leuke dingen mee. De afgelopen nacht heeft het hier geplensd, men is hier nu met man en macht bezig om het water, vermengd met zand weer van de daken af te vegen, die daken lopen hier niet af en het water zou de lemen laag te veel aantasten als het zou blijven liggen. Toen we hier gisteren aankwamen waren we de enige gasten, intussen hebben we Franse en Nederlandse buren, het Franse stel komt al voor de 10de keer in Marokko en doet deze camping altijd even aan, ze gaven ons leuke tips, het Nederlandse stel is net als wij voor het eerst in Marokko en zij zijn nog maar een week onderweg, wij hebben dus leuke tips voor hen. Andries en Tiny zullen zich waarschijnlijk ook vandaag weer bij ons voegen, leuk, we twijfelen of we morgen of maandag via El Rachidia weer omhoog zullen trekken, het weer is hier inmiddels opgeknapt en de zon schijnt weer

Cor. De Jeger.:

En zo verschillend van waar je bent.
    Herma is gisteren naar n.l. Vertrokken om hopelijk haar laatste ziekenhuis gang te doen.
    Zelf moet ik hier geopereerd worden heb een steen van 2 en halve centimeter in mijn blaas en heb daar veel last van .

• 17 Maart 2014 - 15:50

Chris & Viviane:

Heb net 'n berichtje gestuurd via de FB button maar ik heb geen idee waar die gebleven is.. ??? ;)
    Het was alleen maar om te zeggen dat het fijn is om 'n stukje mee te reizen via jullie prachtige Blog...