7 maart - Reisverslag uit Taliouine, Marokko van Emy Kalt - WaarBenJij.nu 7 maart - Reisverslag uit Taliouine, Marokko van Emy Kalt - WaarBenJij.nu

7 maart

Door: Emy

Blijf op de hoogte en volg Emy

07 Maart 2014 | Marokko, Taliouine

Opnieuw een reis door een indrukwekkend landschap, over B-weggetjes met in het begin veel "nids de poules" (prachtige Franse term om gaten in de weg aan te duiden) maar gaandeweg werd de weg steeds beter. Het was ons ook al opgevallen op weg naar Tafraoute, daar waar aan de kust op ieder kruispunt gegarandeerd politie stond en om de haverklap een snelheidscontrole was, komen we hier in het binnenland bijna helemaal geen politie tegen. Ook wel logisch want verkeer is er nauwelijks, alleen soms een taxi of een volgepropt busje of vrachtautootje met goederen die bestemd zijn voor een soukh in een naburig dorpje. Je ziet hier ook veel minder mensen op de been, maar stop je in de buurt van een dorpje dan komen er plotseling van alle kanten kinderen en nu soms ook vrouwen op je af, vragend om bonbons, pennen, kleding, schoenen en geld, lastig, en soms een reden om maar niet te stoppen. Het bedelen is hier weer veel erger dan aan de kust, de levensstandaard ligt een stuk lager en dat merk en zie je, een volgende keer zullen we zeker gebruikte kleding en schoenen meenemen, dat kunnen ze hier goed gebruiken.
We staan nu op camping Tobkal in Taliouine, we hebben een prachtig plekje met uitzicht op de oase en een mooi oud dorpje. De camping is gemoedelijk en kleinschalig, er zijn schone en warme douches, prima toiletten, een restaurant én een hamam. Kim en Titi hadden ons voor we vertrokken gezegd vooral van een hamam gebruik te moeten maken als we daarvoor in de gelegenheid zouden zijn en daarom bedacht ik me gisteren geen moment, ik maakte direct een afspraak voor de hamam inclusief een gommage du corps (lichaamspeeling) Hans had daar absoluut geen oren naar, dus ik moest alleen en eigenlijk had ik geen idee wat me te wachten stond. Jahida, een meisje hier, had me de hamam laten zien, ik zag alleen een soort grote badcel waarin het heel heet was, met daarin een douche en een plastic stoeltje, hoe daar een gommage kon worden gedaan was me niet duidelijk. ik ging ervan uit dat Jahida de gommage zou doen maar dat bleek niet zo te zijn, toen ik op de afgesproken tijd naar binnen ging kwam er een man die zich voorstelde als Atman, ik werd eerst helemaal door hem ingezeept met zwarte zeep en daarna afgespoeld, toen werd er een plastic badmat uitgerold waarop ik moest gaan liggen en daarna kon de gommage beginnen. Het was een prachtige ervaring en ik voelde me erna als herboren, zo heerlijk schoon!
We hebben de avond fijn afgesloten in het restaurant, wat een leven:-)
Het is nu 20.00u, we horen de kikkers beneden in de oase kwaken en de temperatuur is nog 25 graden, we plakken er waarschijnlijk morgen nog een dagje hier aan vast, daarna gaan we richting Ouarzazate en de vallei van de Dades.


  • 08 Maart 2014 - 00:19

    Ilona:

    Ontzettend bijzonder!

    Volgende keer pennen, schriften, tennisballen en andere leuke dingen meenemen voor de kindjes, toch leuk om ze heel blij te maken :-)

    Xxx

  • 08 Maart 2014 - 00:19

    Ilona:

    Ontzettend bijzonder!

    Volgende keer pennen, schriften, tennisballen en andere leuke dingen meenemen voor de kindjes, toch leuk om ze heel blij te maken :-)

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Taliouine

Marokko 2014

Met de camper naar Marokko

Recente Reisverslagen:

09 Maart 2014

9 maart

07 Maart 2014

7 maart

05 Maart 2014

5 maart

02 Maart 2014

2 maart

01 Maart 2014

28 februari
Emy

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 17411

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 31 Maart 2014

Marokko deel 2

25 Januari 2014 - 30 Maart 2014

Marokko 2014

Landen bezocht: